کد مطلب:231523 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

از سوره ی یونس
57- وشاء از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه از آن جناب پرسیدم معنی «علامات و بالنجم هم یهتدون» چیست؟

فرمود علامات ما هستیم و نجم هم رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد.

58- محمد بن فضیل گوید از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم تفسیر «قل بفضل الله و برحمته فبذلك فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون» را بیان فرمائید.

فرمود به ولایت محمد و آل محمد علیهم السلام بهترین خیرها را مردم در دنیا به دست خواهند آورد.

59- احمد بن محمد گوید از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود چه اندازه نیكو است صبر و انتظار فرج آیا نشنیده ای كه بنده صالح گفت «انتظروا انی معكم من المنتظرین».

60- ابراهیم بن محمد همدانی گفت: به حضرت رضا علیه السلام عرض كردم چرا خداوند فرعون را غرق كرد در حالی كه به او ایمان آورده و به توحید معتقد شده بود.



[ صفحه 518]



فرمود وی هنگام مشاهده عذاب و ترس از مرگ ایمان آورد و از این رو ایمان او پذیرفته نشد، و خداوند در گذشتگان و آیندگان این حكم را مقرر كرده است، و فرموده: «فلما رأوا باسنا قالوا آمنا بالله وحده و كفرنا بما كنا به مشركین فلم یك ینفعهم ایمانهم لما رأوا باسنا».

و نیز خداوند متعال فرمود «یوم یأتی بعض آیات ربك لا ینفع نفسا ایمانها لم تكن آمنت من قبل أو كسبت من ایمانها خیرا» و همین طور است كه هنگام غرق گفت خداوندا ایمان آوردم به آنچه كه بنی اسرائیل ایمان آورده اند و من اینك تسلیم اوامر تو هستم.

در این هنگام گفته شد حالا ایمان آوردی در صورتی كه قبل از این در زمین فساد می كردی، ما اینك بدن تو را از دریا بیرون خواهیم افكند تا برای آیندگان درس عبرتی باشد، در این هنگام فرعون از سر تا پایش در آهن بود.

پس از اینكه فرعون غرق شد خداوند او را با همان لباسهای آهنی از آب بیرون افكند، در صورتی كه چیز سنگین در آب فرو می رود و روی آب قرار نمی گیرد، و این برای عبرت مردم بود.

علت دیگر آن بود كه فرعون هنگام غرق شدن به موسی متوسل شد و از خداوند نجات خود را نخواست، خداوند فرمود: ای موسی تو كه فرعون را خلق نكرده بودی اگر نجات خود را از من خواسته بود نجاتش می دادم.